Jacques Favino

Jacques Favino

  • Aktuelle Warnung vor gefälschter Favino-Gitarre in Netz

    Leider gibt es immer wieder unseriöse Zeitgenossen die andere über Ohr hauen wollen und gefälschte Instrumente auf dem Markt anbieten (speziell in der BAY). Aktuellstes Beispiel einer solchen Fälschung ist eine auf eBay angebotene Favino-Gitarre welche angeblich aus dem Jahr 1985 stammen und mit "original Teilen" bestückt sein soll.
    Leider stimmt nichts davon.

    fake favino 2016 01
    Weder der Saitenhalter noch die Mechaniken dieser Gitarre sind echt oder von Favino verbaut worden, die Bauform des Halses unterscheidet sich generell von der typischer Favinos aus diesem Baujahr und das Label ist ebenfalls (auch noch obendrein schlecht) gefälscht worden.

    Einen Trussrod mit offenem  Austritt an der Kopfplatte gab es ebenso wenig auf Favino-Gitarren wie der Hals und Neckjoint oder das Tailpiece dieser Gitarre.
  • Betrug b. Verkauf Favino-Git.

    favino bj1979 no655
    Hier ist die Story eines Users der um das Geld für eine (zwar echte aber beim Verkäufer gar nicht vorhandene) Favino-Gitarre (SerialNo. #655) betrogen wurde.

    Die Gitarre wurde am 25.1.2010 über die „Petites Annonces“ auf ebay-Frankreich mit folgendem Text angeboten:

    <zitat kleinanzeige>
    GUITARE-MANOUCHE-JACQUES-FAVINO-1979

    Prix : 1000 €
    Paris, 75003

    Vendeur: Satto T 25/01 à 16h04

    Ne paser pas à coté de cette opportunité. Je cède cette belle guitare Jacques FAVINO de 1979. Guitare dite "manouche" car modèle popularisé par Django REINHARDT qui lui jouait sur guitare Selmer. Ce type de guitare est réservé à la musique jazz manouche.

    BON ETAT GENERAL, caisse palissandre, table epicéa, mécaniques SB ( Jeu de SB complet en trés bon état).Le manche est droit, les frettes sont un peu usées.La guitare est jouable immediatement sans aucun frais à prévoir. Elle n'a subi aucun choc, aucune réparation, elle est dans son jus. Elle a l' usure d'une guitare de son age qui a été correctement conservée. A signaler deux petites fissures naissantes de part et d'autre du cordier phénomène trés fréquent pour ne pas dire survient toujours sur les guitares Favino à plus ou moins long terme

    ENTIEREMENT D'ORIGINE
    L'étiquette collée dans la caisse précise qu'il s'agit d'une guitare Jacques FAVINO portant le N°655 de Fèvrier 1979 Sonorité traditionelle Favino

    Vendue avec un étui (pas d'origine).Un médiator en écaille sera offert
    </zitat ende>

    Dazu waren 4 Fotos eingestellt (1 Original-Bild oben links). Der Verkäufer nannte sich „Satto Trent“ und seine e-mail-Adresse war gtfac [at] live.com (inzwischen abgeschaltet).

    Beim folgenden eMail-Kontakt mit dem Verkäufer teilte dieser mit dass "...er einen Unfall in der Familie gehabt hätte und dass er dringend Geld bräuchte, daher sei das Instrument so günstig etc.".

    Er schickte dem geprellten Käufer den Link einer Londoner Spedition die europaweiten Versand mit einwöchiger Rückgabegarantie  - so etwas wie eine einwöchige treuhänderische Verwaltung des Kaufpreises mit garantierter Rückerstattung, wenn man mit der Ware nicht zufrieden ist. (Genau die gleiche Masche die von der rumänischen Web-Mafia" bereits bei mobile.de und autoscout24.de angewendet wurde um Käufern nicht vorhandene Kfz zu verkaufen. Bereits Hunderte von geprellten Käufern sind auf diese Masche hereingefallen!).

    Diese britische Spedition hieß „WestHarbor Capital LLP“, über Google findet man da aber nur eine Londoner „Fund Management Business“-Firma. Die Adresse ist aber dieselbe, nur Telefonnummer und Fax sind erfunden.
    Auf die Speditions-Homepage kommt man nur, wenn man „Horbour“ mit „u“ schreibt >>> www.westharbourcapital.com.
    Die originale Firma westharbourcapital gibt es also, nur ist es keine Spedition, sondern eine Investment-Firma.
    Auf der Homepage der angeblichen Spedition war dann die Gitarre bereits aufgelistet inkl. gefälschter Tracking Nummer etc. Die Londoner Spedition gibt es in Wahrheit also nicht, die Homepage war ein unglaublich professioneller Fake …

    Der angebliche Verkäufer „Satto Trent“ hatte dem Käufer dann ein Mail von einem angeblichen „Mark Semler“ (man achte auf den verdrehten Namen: Semler statt SELMER!) von „WestHarbor Capital“ mit allen Verkaufs- und Lieferdaten weitergeleitet und um Überweisung des Betrages auf dem Wege von "Western Union international" Geldtransfer gebeten.

    Nach erfolgter Überweisung brach der Kontakt dann schlagartig ab und der Verkäufer meldete sich nicht mehr und reagiert seither auch auf keine eMail mehr.



    Also: AUGEN AUF beim Gitarrenkauf! Lasst Euch nicht über den Tisch ziehen und seid wachsam !

    Immer wenn eine Sache zu einem "supergünstigen" Preis angeboten wird der wesentlich unter dem marktüblichen liegt muss man sehr misstrauisch sein, denn NIEMAND hat etwas zu verschenken! Nicht im richtigen Leben und schon gar nicht im Internet.


    TIPP: schaut zuerst in unserer JM-Guitar-Gallery nach ob die Gitarre ggf. dort gelistet ist. Falls nicht oder Zweifel bestehen FINGER WEG - auch wenn das Angebot noch so verlockend ist!

    Lest auch hier unsere 7 wichtigen Tipps zum Kauf von Gitarren


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  • Deception Favino-Git.

    favino bj1979 no655
    Here is a story of a JM-User that has been cheated for his money for a Favino-Guitar (SerialNo. #655), which is real existent, but not belonging to the seller. What happened was that the seller organized some images from a shop in Paris put the guitar on sale without even beeing the owner at all.
    The guitar has been offered on „Petites Annonces“ on ebay-France (classifieds ads) on 25. January 2010 with the following original Text:

    <quote ad>
    GUITARE-MANOUCHE-JACQUES-FAVINO-1979

    Prix : 1000 €
    Paris, 75003

    Vendeur: Satto T 25/01 à 16h04

    Ne paser pas à coté de cette opportunité. Je cède cette belle guitare Jacques FAVINO de 1979. Guitare dite "manouche" car modèle popularisé par Django REINHARDT qui lui jouait sur guitare Selmer. Ce type de guitare est réservé à la musique jazz manouche.

    BON ETAT GENERAL, caisse palissandre, table epicéa, mécaniques SB ( Jeu de SB complet en trés bon état).Le manche est droit, les frettes sont un peu usées.La guitare est jouable immediatement sans aucun frais à prévoir. Elle n'a subi aucun choc, aucune réparation, elle est dans son jus. Elle a l' usure d'une guitare de son age qui a été correctement conservée. A signaler deux petites fissures naissantes de part et d'autre du cordier phénomène trés fréquent pour ne pas dire survient toujours sur les guitares Favino à plus ou moins long terme

    ENTIEREMENT D'ORIGINE
    L'étiquette collée dans la caisse précise qu'il s'agit d'une guitare Jacques FAVINO portant le N°655 de Fèvrier 1979 Sonorité traditionelle Favino

    Vendue avec un étui (pas d'origine).Un médiator en écaille sera offert
    </quote end>

    Additional were 4 images of the guitar (1 Original-image top left). The name of the seller was „Satto Trent“ and his e-mail-Adress was - gtfac [at] live.com - (which meanwhile is offline).

    In the following email contact with the seller he stated that "...he would have had an accident in his family and that he would urgently need money, hence, the instrument is sold favourably cheap.. " etc.

    He sent to the bruised buyer the link of a London-based transport and trust-agency with European-wide delivery with a one-week return guarantee - a sort of a "one-week trustee's broad management of the purchase price with guaranteed restitution" if one is not convinced by the product. (Exactly the same mesh as the Romanian "web-mafia" already used for selling cars at www.mobile.de and www.autoscout24.de and which was applied around buyers to sell not available vehicles. Already hundreds of bruised buyers have been cheated by this mesh!).

    This British "transport & trust-agency" was called "WestHarbor Capital LLP", about Google one finds there, however, only one London-based „fund management business“ company. However, the address is the same, only phone number and fax are invented.
    You will only find out about the fake of the transport trust-agency if one writes the correct adress - one is written "Horbour" (fake) the original website is with "u" >>>; www. westharbourcapital. com.
    So there is an original company westharbourcapital, only it is no "transport & trust-agency", but an investment company.
    Then on the homepage of the supposed "transport & trust-agency" the guitar was already listed incl. phone and "Tracking number" etc. but the London "transport & trust-agency" there is not in truth, the homepage was just an incredibly professional Fake …

    The fake seller „Satto Trent“ had then sent a mail to the buyer of a man called "Mark Semler" (one pays attention to the distorted name: Semler instead of SELMER!) from "WestHarbor Capital" passed on with all sales data and delivery dates and asked for the transfer of the amount on the way using "western union internationally" monetary transfer.

    After the buyer had payed the amount of 1.000.- € the contact to the fake seller immediately stopped, no more reaction...

    So: Take care while buying instruments ! Don´t let yourself be cheated by fake offers like these and walk around with open eyes !

    All things that will be offered for a "just too cheap price" that is way down under the prices on the market will be no bargain but a real cheat ! Nobody has to make gifts nowdays nor in real life nor on the internet - so take care to whatever is been offered to you and surely inform yourself in advance before buing.


    TIPP: take a look inside our JM-Guitar-Gallery first if the guitar on sale is listed there (we have 1.800+ images of old gypsyjazz-guitars of all kinds). If its not listed or you are in doubt in any way - keep your hands off the deal even if it sounds too good to be true...

    Be sure to also read our article about 7 important tipps for buying old JM-guitars.


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  • Faked GJ-Guitars

    Regrettably there are many cheaters and forgers around anywhere trying to ripp off someone elses money... especially this is, like in real life, all the same often happening on the internet.
    c3af 1
    So at this place we like to give out a warning as there are always also faked guitars around, trying to be sold as "real rarities". Very often these are gypsyjazz-models of the famous luthier Favino (but all the same Selmer- or Busato-Guitars), beeing offered on the Internet.
    Sometimes they are beeing offered just as "Django-guitar" another time "original old Favino of Jacques Favino", as well as "original Selmer" oder "Busato"...
    Fake Busato
    As these guitars are, according to their age and rarity, beeing sold for high prices starting from 4-digit prices for Favinos or to up to 5-digits when talking about Busatos or even open-end-prices when it comes to rare Selmers - always depending on their state and age of course - there are always criminal tricksters that want to make their business from these facts.
    But if one really knows about the details and facts of old Gypsyjazz-guitars, one also may distinguish faked guitars from the real originals, as there are lots of details that make it possible to determin if such an instrument is really original or not.

    As a good example for faked guitars here we show an obviously faked Favino-guitar which has been on sale in 2008 for about 6.500.- € (image left) offered as a rare Favino-model built in 1982. At first this guitar has been offered thru eBay, after a while beeing offered thru the private website of the "owner".

    Additionally here we show another impressing example of a faked Busato (image right) which also had been offered on the internet thru eBay in 2010. And the more we have another example of a faked Selmer-guitarwhich also was on sale on eBay in 2009 for the reasonable price of 13.500.- €, just - it wasn´t original (image left below)!Selmer 1932 No361 Fake 5

    If you closely look at all these guitars you will very easily determin the features why these are faked guitars and why they can´t be originals. We additionally offer a lot more information on these subjects in our article-series Features of original Selmer-Guitars, Features of original Busato-Guitars, Features of original Favino-guitars and Features of original DiMauro-Guitars, were we briefly describe the most important facts and details on these rare instruments.

    So if you are suggesting to buy such a fine and expensive instrument you should inform yourself closely in advance, collecting as much information possible, to avoid possible fraud or loss of money. As a first step e.g. you might take a look inside our JM-Guitar-Gallery searching for the details of such guitars (we have 1800+ images of old Gypsyjazzguitars in our gallery which is updated constantly). Otherwise you may spent a whole lot of money to burglars that cheat you with a faked guitar which you cannot sell yourself afterwhat anymore, thus having lost all your money spent on it.

    But it´s not only about the faked guitars but also about the way these cheaters use to work, which happens all around... as it happened to one of our JM-Users. Forgers are selling instruments on the net which they don´t own at all, trying to collect the money for it thru different channels (Western-Union or alike) off their potential buyer in advance. Many of them are trying to sell thru portals like eBay and others.

    These cheaters often show images that they collected on the net, offering rare instruments on classified ads, most of the time offering for prices which are way beyond lower than the original prices on the market. The potential buyer is encouraged to send his payment to a "trust forewarding"-company or Western-Union in advance, which in real never exits. Be sure to read the story of our JM-user in our article deception while selling Favino.

    Regrettably even with cheaper instruments of this kind there are people who try to cheat others. There are guitars which are beeing offered as "high-quality" Selmer-copies beeing offered for a multiple price of their original cost, and which are not worth even part of the price beeing offered for. Here you find such an actual example of a Selmer-copy which was offered as "high class wood" instrument for double of the original new price. This is a Richwood-Guitar (new price 399.-€) which was offered for 798 .-€ in used condition! So one really has to be careful when buying such a guitar on the internet.
    fake richwood 01

    Überteuerte Gitarren im Internet Beispiel

    fake richwood 02

    Überteuerte Gitarren im Internet Beispiel


    If you dont have an clue by yourself on these kind of guitars ask a friend or someone who really knows about these guitars. Because otherwise the first look cheap bargain may end up in a draged buy very soon in the end...

    Also be sure to read our 7 tipps for buying JM-guitars. on these subjects. And of course whenever you buy an (expensive) guitar always take care!

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  • Favino Gitarren

    favino bj1960 nolabelFavino-Gitarren zählen heute zu den berühmtesten Gypsyjazz-Gitarren überhaupt, direkt nach den originalen Selmer-Gitarren. Einen ähnlich hohen Stellenwert haben nur noch die ebenfalls mittlerweile sehr seltenen Busato-Gitarren.Jacques Favino

    Der große Erfolg der Favino-Gitarren liegt in erster Linie in ihrer speziellen Bauart die durch Jacques Favino (siehe Bild rechts) in den späten 40er Jahren entworfen wurde.

    Jacques Favino (in Piemont, Nord-Italien geboren)war, wie schon vor ihm einige andere sizilianische Gitarren- und Instrumentenbauer aus dem sizilianischen Catania, 1923 mit seiner Familie nach Paris  immigriert.

    Jacques Favino erlernt bereits in den frühen 1940er Jahren den Gitarrenbau. Er arbeitet zunächst in den Werkstätten von Bartolo Bernabe Busato und eröffnet erst um 1956 seine erste eigene Werkstatt in der Rue de Clignancourt 9 im Pariser Distrikt Montmartre und baute dort bis ca. 1982/83 seine Gitarren.

    Ab ca. 1982 übernahm dann sein Sohn Jean-Pierre Favino seine Geschäfte, wobei beide einige Jahre bis ca. 1984 gemeinsam in der Werkstatt Gitarren herstellten.

    Nach 1984 baute Jean-Pierre Favino zunächst die Gitarren im Stil seines Vaters für einige Jahre identisch weiter, bis er dann Ende der 1980er Jahre begann seine eigenen Wege im Gitarrenbau einzuschlagen und seine eigenen Gitarren-Modelle zu entwickeln. Weitere Details zu Favino-Gitarren in unserem Artikel Favino-History und Merkmale originaler Favino-Gitarrenfavinocatalog2
    Bis heute zählen die Favino-Gitarren seines Vaters Jacques Favino zu den Besten und teuersten Gypsyjazz-Gitarren auf dem Markt.

    In den späten 1950er Jahren beginnt Jacques Favino mit der Konstruktion von eigenen Gypsyjazzgitarren-Modellen (siehe Bild links oben eine Favino, Modell No.10, Bj. 1960).

    Grundsätzlich bot er dabei 2 Grundmodelle an: das Modell Jazz No.10 "Gitans" und das Modell Jazz No.10 "Macias" (siehe auch Bild links, Auszug aus einem alten Katalog von Jacques Favino aus dem Jahre 1978.

    Preislich unterschieden sich die Modelle weniger in Ihrer Konstruktion als in ihrer Ausführung. So gab es Modelle aus Ahorn, Rio Palisander und Indian Rosewood. Ganz typisch für Favino-Gitarren von Jacques Favino waren von Anfang an die dreiteiligen Ahorn-Hälse, die heute von einigen Gypsyjazz-Gitarrenbauern (z.B. Eimers Guitars od. Dell-Arte) nachempfunden werden.
    Ab den frühen 1990er Jahren beginnt Jean-Pierre Favino dann mit der Verwendung von 2-teiligen Ahorn-Hälsen. Weitere Infos zu Favino-Gitarren kann man hier in unserem Artikel "Merkmale originaler Favino-Gitarren" nachlesen.

    Berühmt gemacht wurden Favino-Gitarren durch viele berühmte Musiker die, bis heute, Favino-Gitarren spielen und/oder gespielt haben.
    Hierzu zählen Musiker wie z.B. Matelot Ferret, Louis Fays, Jacques Montagne, Henri Salvador, Georges Moustaki, Sarane Ferret, Baro Ferret, Georges Brassens, Paul "Tschan Tschou" Vidal, Mondine Garcia, Chatou Garcia, Enrico Macias, Ninine Garcia, Boulou Ferre, Elios Ferre, Christian Escoude, Maurice Ferret, Fapy Lafertin, Francois Moerman, Rodolphe Raffalli, Romane, Raphael Fays, Bireli Lagrene, Hansche Weiss, Ziroli Winterstein, Lulu Reinhardt, Holzmanno Winterstein, Dorado Schmitt, Patrick Saussois, Moreno Winterstein, Stochelo Rosenberg, Tschavolo Schmitt, Wawau Adler und viele, viele mehr.

    Weitere Infos hier in unserem Artikel zur History von Favino und auch auf der Website von Jean-Pierre Favino.

    In unserer Guitar-Gallery haben wir ein Archiv für alte Favinos angelegt um einen Überblick über die Modelle zu geben. Hier kann man wunderbar nach diesen Gitarren forschen und, z.B. auch im Falle eines Kaufes eines solch edlen Instrumentes die Bilder mit dem angebotenen Instrument zu vergleichen. So kann man, zumindest einigermaßen, im Vorfeld die Echtheit eines angebotenen Instrumentes vergleichen (siehe auch unsere Artikel zum Thema "falsche Favinos" und "Tipps zum Gitarrenkauf").

    Weiter zu History - Favino-Gitarren (1/2)


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  • Favino Gitarren

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  • Favino Guitars

    favino bj1960Directly behind the original Selmer-/or Busato-Guitars the rare Favino-Guitars are within the most expensive and sought after Gypsyjazz-Guitars and count (for good reason) to the most famous as well.

    The great success of the Favino-Guitars (especially the Gypsyjazz-Models) are founded in their special way of making, invented by their creator Jacques Favino (image right) who started making them in the late 1940- and early 1950ies.Jacques Favino

    Jacques Favino (born in Piemont, North-Italy)immigrated in 1923  with his family from the sizilian village of Catania to Paris/France, like many other sicilian Guitar- and Instrumentmakers did before him, fleeing from the fashist Mussolini-Regime and plus suffering from unemployment.

    Jacques Favino started to learn the making of Stringed-instruments in the early 1940ies. Arriving in Paris he soon started to work in the workshops of Bartolo Bernabe Busato and opened up his first own workshop around 1956 in the Rue de Clignancourt 9 in the Parisian Distrikt of Montmartre, building and selling his guitars there until aproximately 1982/83.

    In 1978/79 Jacques started to withdraw from the business more and more. Beginning to work in his fathers workshop around 1976 his son Jean-Pierre Favino 1982 took over his business officially.
    But still the two, father and son, were working together there in the workshop until around 1984, supported by two more sicilian guitarmakers helping them in building all kinds of instruments. This time (1980-1984) is what was called the "transition period" afterwhat, as there were some instruments already signed by Jean-Pierre Favino but still made by his father or the two together in the old way of making.

    After 1984, when his father finally retired, Jean-Pierre Favino kept on building guitars in the same workshop in the Rue de Clignancourt 9 almost identically the same way he had learned it from his father, copying his type of models and designs. It was just until the late 1980- early 90ies when he began walking his own path in building guitars, developing his own kind of guitar-models. More Details about Favino-Guitars and their story you´ll find inside our articles Favino-Historyand Features of original Favino-Guitars.
    favinocatalog2Until today the Favino-Guitars, especially the ones of the father Jacques Favino, are considered the most expensive and best Gypsyjazz-Guitars on the Market.

    In the mid 1950ies when Jacques Favino started the construction of his famous Gypsyjazz-Guitar-Models (image top left, Favino Model No.10, built in 1960).

    Generally he offered 2 basic-models: the Model Jazz No.10 "Gitans" and the Model Jazz No.10 "Macias" (image left, an extract of an old Favino-catalog from the year 1978).

    The two models less distincted in their price but the making. Favino offered guitar-models made out of maple, Rio Palisandre and Indian Rosewood.

    Typically for Favino-Guitars of Jacques Favino from the beginning were the three-piece-maple-necks. A feature that today is again beeing copied by many guitarmakers that are building Selmer- and Favinostyle-Guitars (e.g. Eimers Guitars or Dell-Arte).
    In the early 1990ies when Jean-Pierre Favino began his own model-series he also started to invent his own style of this time 2-piece-maple-necks. More detailed Infos on Favino-Guitars you can find in our article "Features of original Favino-Guitars" were we briefly describe their special features.

    Favino-Guitars have been made so famous by the many musicians who played or still play until today.
    These are musicians like Matelot and Baro Ferré, Louis Fays, Jacques Montagne, Henri Salvador, Georges Moustaki, Sarane Ferré, Baro Ferret, Georges Brassens, Paul "Tschan Tschou" Vidal, Mondine Garcia, Chatou Garcia, Enrico Macias, Ninine Garcia, Boulou Ferre, Elios Ferre, Jacques Brel, Christian Escoude, Maurice Ferré, Fapy Lafertin, Francois Moerman, Rodolphe Raffalli, Romane, Raphael Fays, Bireli Lagrene, Hansche Weiss, Ziroli Winterstein, Lulu Reinhardt, Holzmanno Winterstein, Dorado Schmitt, Patrick Saussois, Moreno Winterstein, Stochelo Rosenberg, Tschavolo Schmitt and many, many more.

    More Infos on Favino in our articles on the History of Favino and on the actual website of Jean-Pierre Favino.

    In our JM-Guitar-Gallery we have put online anorganized Image-Archive for old Gypsyjazz-Guitars like Favinos (as well as Selmer-, Busato- and DiMauro-Guitars) to give you a detailed overview on the different models and for research on these rare guitars. Here you might take a look and find detailed information on these guitars, in case for a possible buy of an old Gypsyjazz-Guitar to define and compare the quality or details of an instrument to buy. So you might relatively sure get information about or if an instrument offered is really authentical. Be sure to read our articles about "Fake Gypsyjazzguitars" and "Tipps for buying guitars".

    Go to History - Favino-Guitars (1/2)


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  • Favino Guitars - More Infos - (en)

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  • Favino-Guitars (en)

  • Features Favino-Guitars (2/3)

    As already done in our article-series about Features of original Selmer-Guitars, Features of original Busato-Guitars and Features of original DiMauro-Guitars, in these article-series we briefly describe the most important features of original Favino-Guitars.

    The Serial Numbers #


    A very important and characteristic feature of Favinos of all years and ages starting around 1960 are the Serialnumbers. All Favino-guitars, alike the original Selmer-guitars, were equipped with continuing serialnumbers which are to find on a paperlabel inside the bodies glued into the bottom of the backside underneath the soundhole. The numbers printed and/or written by hand onto different kind of Labels started with No. 001 (1959) and went until No. 890 (built around 1982/83).

    In the beginning Jacques Favino was using pretty simple made printed Labels with the following insriptions:
    "Jacques FAVINO, Luthier Artisan, 9, Rue Clignancourt, Paris XVIII (Arrondisement), Année xxxx (year) and No. xxx (Serialnumber)" (image 1 left below).

    Favino_1956_Label_02 Fav_1973_No296_Label

    Later on (from about 1969) Jacques Favino changed the Label to a sligthly bigger form with added decorations (image 2, right). The inscription on these later Labels (starting around 1969) stated the following: "Jacques Favino, Luthier Artisan, Paris, No. xxx (Serialnumber, three digits!), Année xxxx (year)". Favino-1991-1050-Label

    Mostly the year and serialnumber on the Labels were filled in by hand (with Indian ink or fountain pen), so that the inscriptions might possibly have become unreadable over the years. In some cases it as well contained the signet of J. Favino and/or the name of the customer it was built for (supposedly if it was a custom made guitar).

    Another important fact is also that Jean-Pierre Favino after he had taken over the business from his father around 1983/84 was still using the same Labels for some years around!
    So between 1984 and 1990 there have been a couple of guitars been made by Jean-Pierre Favino which held the same old Labels than those of his father Jacques Favino - thus beeing mixed up and sometimes sold as original Jacques Favino´s guitars by accident, even if these were made by his son.

    To really distinguish these models from the years in question, one has to closely look at the exact making and Serialnumber, as there has been this transitional-period betwen 1980-1984 when both, father and son, were making guitars together in the workshop in the Rue de Clignancourt.

    With the beginning of 1990 Jean-Pierre Favino changed his Labels and used a new designed and blue decorated Label with the following contents (image 3, top left): "Jean-Pierre Favino, Luthier, 31160 Castelbiague, 61901027, No. xxxx (Serialnumber, now 4-digits!), personal signing and on the right the year of making (written by hand with Inkpen).

    The Tuners (machine heads)


    SB-Mechaniken Favino_1959_roundhole_03From the very beginning Jacques Favino always used the so called SB-Tuners (made by Salvatore Billardi), as already Busato and Selmer did on their guitars.

    These high-class tuners, which still do their duty on many of these old Favinos, were actually made in two different styles: in chromed metalwith additional metal caps and turning knobs made from horn later on also in hard-plastic (see image 12 right) and another variation completely made from chromed metal with additional metal caps (image 11 right/left).

    One distinctive feature of the SB-tunes were the big letters "SB" on the side of the metal-caps, of which he also produced in two different kinds: the older type (aproximately built between 1940 and 1950) with slightly smaller caps (image 12 right, with horn knobs) and a more modern type (aprox. from 1950 to 1985) with some bigger metal-caps and knobs (image 11 left).

    Salvatore Billardi, who was also an italian immigrant, worked from the late 1930ies until the mid 1980ies with all the great makers of Gypsyjazz-Guitars like Selmer, Busato and Favino as a supplier.
    Favino 1991 1050 - 09
    All these ordered the tuners with him, as of their high quality, but ordered their tuners especially handcrafted for them, with different engravings on the outside caps.

    Selmer had a big "S" on the side, Busato his typical "BB" and Favino used the standard-models of Billardi with his own engraving SB on the caps. Salvatore Billardi stopped his business and production when he retired in 1980 - one reason why Jacques Favino could only built his guitars with left over remainders of stock after that.

    Jean-Pierre Favino since 1990 solely uses the newly invented so called "Open Schaller"- Tuners (made by Schaller/Germany) on his guitars which are similar to SBs in quality and precision. Nevertheless do the SBs enter the rarity market today with high prices from around 300-400.- € per set.


    Read more -> Features of original Favino-Guitars (3/3)


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  • Features Favino-Guitars (3/3)

    As already done in our article-series about Features of original Selmer-Guitars, Features of original Busato-Guitars and Features of original DiMauro-Guitars, in these article-series we briefly describe the most important features of original Favino-Guitars.

    The Tailpiece


    Jacques Favino used different types of tailpieces on his guitars. On his older instruments starting from about 1959 until 1980 he mostly used tailpieces from silverplated-brass. (Image 1, left), like to see on the picture the tailpiece of a Favino built in 1964. To the right (image  2, middle) there is the tailiece of a Favino built in 1982. Form around end of 1970 Jacques Favino used a silverplated barss-tailpiece with an inlayed stripe of ebony in the middle, unlike the original Selmer-guitars were equipped with.

    Fav_1964_Tailpiece

    Silver-plated brass-tailpiece
    Favino built in 1964

    1982 Favino tailpiece

    Silver-plated brass-tailpice with
    inlayed ebony, Favino built in 1982

    Favino_1991_1050_-_35

    Carved ebony-tailpiece with
    brass-bracket, Favino built in 1991



    Nevertheless his son Jean-Pierre Favino also used the typical silver-plated brass-tailpiece also on his later built guitars until around end of 1990 (Image 1 left above), which had become something like a trademark for original Favino-guitars.

    It was just about end of the 1990ies when Jean-Pierre Favino began to go his own way in building guitars. Her started to used carved ebony-tailpieces with brackets made out of brass (Image 3 above right).
    Although there were a couple of guitars out of Jean-Pierre´s workshop been made after 1990 still using the old silverplated-brass-tailpieces later on, supposedly on demand by customers or just by nostalgic reasons.


    Period 2: Jean-Pierre Favino

    Changed construction and shapes

    Favino_1991_1050_-_01
    But not only the tailpieces have been changed over time. Did Jean-Pierre Favino still built his guitars according to the exact construction-plans of his father Jacques Favino, looking absolutely close as if they had been made by his famous father (mostly the Model No.10, see also the original Favino-catalog on page 1 of our series), from then on it was a new era coming up. 

    Jean-Pierre Favino started to experiment more and as well as using the older construction-plans of the original Selmer-measurements. Here is an example of a Favino built in (Image 4 right). Favino_1991_1050_-_17
    The sides of the guitars started to be made slightly smaller as well as the body-shape was formed a little smaller as well. (Image 5 left).

    The new Headstock


    There were more and more experiments going on by Jean-Pierre, thus the headstock was widened slightly bigger, changing the measurements over the years. The new headstock now looked bigger in all and from 1990 the initials "JPFavino" were attached in golden writing, variated by brass inlays or engraved laquered writing. Later on the initials were reduced to only "Favino".
    Here are examples of Favino-headstocks from 1991 (Image 6 left below), from 1998 (Image 7 middle) and 2004 (Image 8 right).


    Favino_1991_1050_-_10

    Headstock, Favino built 1991

    favino 1998 head

    Headstock, Favino built 1998

    favino 2004 head

    Headstock, Favino built 2004



    The Necks


    Another big change of the newly developed models by Jean-Pierre Favino after 1990 were the necks. Until then even Jean-Pierre had also always installed the three-piece maple-necks of his father, which had become a real brandmark for original Favino-guitars. From 1990 on Jean-Pierre Favino changed as well the form of the necks in different sizes and widening as well as changing from three-piece maple to two-piece maple-necks with only one(!) stripe of rosewood-inlay. Newly he also used two-piece Indian Rosewood-necks on some of his guitars.

    Summarized meanwhile the since 1990 newly invented two-piece-necks have become another typical characteristic of guitars made from Jean-Pierre Favino (see Image 9 left and 10 middle below). Also from then on he was experimenting more with the neckjoint of the fretboards, also according to old construction-plans of Selmer (see Image 11 below right).
     

    Favino_1991_1050_-_39

    2-piece maple-neck
    Jean-Pierre Favino Bj. 1991

    Fav_1996_Neck

    2-piece Rosewood-neck
    Jean-Pierre Favino Bj. 1998

    Favino_1991_1050

    New neckjoint (Selmerstyle)
    Jean-Pierre Favino Bj. 1991



    The Tuners (machine heads)


    But not only the body-shapes had been changed. Since there very beginning his father Jacques and also Jean-Pierre himself had been using the very reliable  SB-tuners, from 1990 he also changed his tuners to the newly invented Schaller-tuners (Image 20, right). Favino_1991_1050_-_09The so called "Open Schallers" were more "up-to-date" at that time.

    But the real mainproblem and one reason why he finally changed tuners was the availablity of the SBs, as Salavattore Billardi had retired in 1978 finishing out his production. So no more of the original SBs were to organize on the market no more... Until around 1990 Jean-Pierre Favino could use the SBs remained in stock that he had left over from the workshop of his father.

    Nevertheless the new "Open Schallers" are a good substitute according to a similar quality as the SBs. Thats why Jean-Pierre Favino today solely uses "Open Schaller"-tuners on all of his guitar-models.

    Favino_Logo
    Generaly the Favino-Family has always been open-minded in guitarmaking, thus experimenting with lots of different types of instruments: they also built classical guitars (especially in 1960/70ies), electrical Jazz- and Rockguitars, 12-strings and electric basses (1970ies) and even other strange kind of instrument-models (Image 16 below right, Mod. "Tres Rosas" built in) from the Favino-workshops.

    More on the history of the Family Favino also in our articles about "Favino-History" and on the Homepage of J.P. Favino.


    1967er favino classic 01

    Favino Classic,
    built 1964

    1950er favino steelguitar 01

    Favino Steelguitar, built 1950

    1966er 12str 01

    Favino 12-string,


    built 1967 rare acoustic 01

    Favino, Mod.


    TresRosas, built 1998





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  • Features Favino-Guitars(1/3)

    As already done in our article-series about Features of original Selmer-Guitars, Features of original Busato-Guitars and Features of original DiMauro-Guitars, in these article-series we briefly describe the most important features of original Favino-Guitars.

    Time-periods


    Generally one has to distinguish two basic time periods in Favino-Guitars:
    the Gypsyjazz-Models of the father Jacques Favino which were built between 1956 until 1983/84 and the Gypsyjazz-Models of his son Jean-Pierre Favino, built from 1983/84 until today. Additionally there is a short transition-period between 1980 and 1983/84 when both father and son, were building guitars together in the fathers workshop, until Jean-Pierre officially took over the business from his father.

    Here you can see the main differences: two Favinos built 1960 (image 1 left), a D-hole Model from 1980 (image middle), and respectively one model built by Jean-Pierre Favino as of 1996 (image 3 right).

    favinotable Fav_1982_Dhole_849 1996favino_02


    Period 1: Jacques Favino


    Both time periods and instruments generally vary amongst each other. The guitars built from around 1956 by Jacques Favino show slightly bigger bodies than the original Selmer-Guitars. Additionally the have completely other bracings, especially developed by Jacques Favino inside their bodies (see images below).
    All Models were exsitent as O-hole and also as D-hole-Models (see also Features of original Selmer-Guitars), whilst the O-hole models by far are in majority with both father and son.

    The bracings


    In contrast to the orginal Selmer-guitars designed by Mario Macafferri, Jacques Favino built his first acoustic Jazz-Guitars (named Model No. 10) with 5 bracings (image 4 left below), against the normally used 4 bracings of the Selmer-Guitars (image 5 below).

    This results in a completely other oscillation behaviour of the top, which primarily is responsible for the sound of an acoustic guitar.
    Favino 5 Bracing Selmer 4 Bracing
    Nevertheless there was also a kind of transition-period with Selmer-guitars according to bracings when Mario Macafferri had left Selmer in 1939, as the luthiers at Selmer then were experimenting with different variations of the basic-models originally constructed from Macafferri.
    This also explains why there are even different Selmer-Models with different bracings, as there are ones with 4, 5 or even only 3 bracings.

    favino construction planThe kind of special bracings developed and invented by Jacques Favino around early 1950ies for his own guitar-models, are responsable for the "typical  Favino-Sound" which supplies a round, balanced bass, crisp highs and a very assertive mid with a touch of the typical "growl" or "bark". At the right is a copy of the orginal contruction-plan for the old Model10-series (image right).
     
    You can distinguish this typical Favino-sound resulting from his way of making on many records of famous Gypsyjazz-Guitarrists like Tschan-Tschou Vidal, Bireli Lagrene or Hännsch´che Weiss, Moreno Winterstein or Tschavolo Schmitt (and many many other more) which all were typical Favino-players in the beginning. favinoManche

    The Necksfavino 1969 macias


    Commonly Jacques Favino installed three-piece maple-necks with a fretboard made out of ebony on all of his guitar-models (image 6 left). So this is a really typical feature of these guitars, which today is beeing blueprinted by other guitarmakers.
    One of his first series, the model Macias (originally introduced for Jaques Brel), additionally had wonderful inlays of real mother-of-pearl (image 7 right).


    The neckjoint

    fav neckjoint
    The neckjoint of Favino-guitars have been worked out very fine (see image 8 right), so that the higher registers of the guitar are accessed easily even despite of their bigger bodies. This also is a very typical feature in comparison to Gypsyjazz-Guitars and Selmer-copies of other makers, which often have clearly more roughly made neckjoints.

    The Headstock


    favino_010

    One more specialty of old Favino-Guitars (1960 - 1984) made by Jacques Favino are their headplates, which are different in the making compared to original Selmers: smaller at the top, therefore slightly bigger at the bottom (image 9 left). Favino 1991 1050 10

    The headstock of the later made guitarmodels made by Jean-Pierre Favino (starting from early around 1990) instead have been changed away from the original sizes of his fathers guitars to a form a little broader generally (see image 10 right).
    Between the years 1984 and 1990 Jean-Pierre Favino experimented with different forms, so there is a transition-period with different sizes of headstocks going on.
    Since around 1990 Jean-Pierre Favino additionally added his initals at the top of the headstocks of his guitars, stating: "JPFavino". The headstock on the guitars of his father between 1956 and 1983 never showed any initials instead.

    Read more -> Features of original Favino-Guitars (Part 2/3)


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  • Frame 6 (Homeslider): JM-Guitars

    Geschichte der Gypsyjazz-Gitarren

    JazzManouche.de bietet in seiner Rubrik "JazzManouche-Guitars" viele detaillierte Informationen und geschichtlichen Background über die berühmten Selmer-, Busato-, Favino- oder DiMauro-Gitarren u.a. mit einer Guitar-Gallery mit mehr als 1.200 Bildern dieser Gitarren...

    See JazzManouche-Guitars
    selmer-863-label
  • Frame 6 (Homeslider): JM-Guitars

    History of Gypsyjazz-Guitars

    In our section "JazzManouche-Guitars" we offer many detailed informations and historical background about the famous Selmer-, Busato-, Favino- or DiMauro-Guitars with detailed descriptions for every guitarmodel plus our Guitar-Gallery containing more than 1.800 images of these great Guitars...

    See JazzManouche-Guitars
    selmer-863-label
  • History - Jacques Favino

    Jacques Favino, wurde im Juli 1920 in Piemont, Nord-Italien geboren. Er immigrierte mit seiner Familie 1923 nach Paris. JacquesFavinoSchon früh erlernt Jacques Favino das Handwerks des Instrumentenbaus.

    Er arbeitet zunächst in der Werkstatt von Barnabe Busato in Paris und eröffnet erst ca. 1956 seine eigene Werkstatt.favino-photo-favino-shop-15

    Da Busato bereits früh um 1935/36 Gypsyjazz-Gitarren mit relativ grossem Korpus baute (entgegen den relativ schmalen Korpussen der original Selmer-Gitarren), übernahm Jacques Favino diese Idee als Vorlage für seine eigenen Gitarren-Modelle. Erfahren Sie im weiteren Artikel mehr über die Geschichte der Favino-Gitarren.
  • History - Jacques Favino

    favino-photo-favino-shop-15Jacques Favino, was born in Piemont, North-Italy in July 1920. In 1923 he immigrated to Paris / France with his family. Already very early  Jacques Favino learns the crafting of building instruments.

    Favino first started to work in the workshops of Barnabe Busato in Paris building guitars for quite some years until he was opening his first own workshop approximately around 1956.

    JacquesFavinoWhile Busato quite early from around 1935/36 was building Gypsyjazz-Guitars with bigger-sized bodies (compared to the smaller sized-bodies of the original Selmer-guitars), Jacques Favino took this as a kind of blueprint for his own creations of guitar-models later on.
    So in the beginning he didn´t copy the famous Selmer-guitarsof guitarmaker Mario Macafferri, but was more or less inspried by the guitars of Busato, in whose workshops he had been working for quite some years. Nevertheless Jacques Favino later on as well built some smaller-bodied Selmer-type Guitarmodels, supposedly made as special-orders for some of his customers. Around 1956/57 his first own guitars were ready to enter the market.

    Over time Jacques Favino had different workshops, but his most known adress has been in the Rue de Clignancourt 9, at the bottom underneath the Montmartre in Paris.

    favino-photo-favino-shop-4In his workshop he had two more co-workers, Gino Papiri and Ugo Teraneo, two other italian immigrants and luthiers. In 1975 his only son Jean-Pierre Favino was joining his father in the workshop as well.

    Later on in the early 1970ies Jacques Favino was also exporting his guitars to North-America with his small company named "Favino North America". To avoid taxes these guitars were shipped readily built, but without beeing laquered. They were finalized in the USA by the famous "Wurlitzer Organ Factory" in Oregon beeing laquered and finisehd for sale.
    JacquesFavino_WorkshopThe chief-executive of the american dependance of his company "Favino North America" has been a good friend of the boss of Wurlitzer. Joan Baez, the famous american protest singer- /songwriter for long years played one of these "american" Favino-guitars.

    At the beginning of 1978 Jacques Favino slowly began to withdraw from the active business, but kept on building guitars together with his son Jean-Pierre until late 1984. In 1985 finally retired and went to live at the french Côte D'Azur around Cannes. He died on december 20st 1999 in Cagnes-sur-Mer.

    For all of his life the musicians and their wishes have been the most important thing for Jacques Favino. His workshop always has been a great meetingpoint, where musicians commonly met to discuss about music and guitars and did jam as well. So there was always a direct communication between Jacques Favino, the luthier and music-lover and the musicians who played his instruments.

    From 1984 his son Jean-Pierre Favino oficially took over his business and workshop. In the first years he was exactly building guitars like he had learned it from his father. Just many years later he started to develop creations of new guitar-models on his own.

    Read more -> History - Favino-Guitars (2/2)


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  • History - Jean-Pierre Favino

    favino-photo-favino-shop-13
    Jean-Pierre Favino, born 1952 in Paris, is the only son of Jacques Favino. Jean-Pierre studied building instruments on the "School of applied industrial Arts".

    Since 1975 he started to join his father Jacques Favino in the workshop and learned the craftsmanship of building guitars from him. Together they both were building guitars until the late 1984, when his father retired finally to move to south-france. His fist known guitar Jean-Pierre built around 1979.

    Officially he took over the workshop from his father in 1984/85, while there was a transition period when both father and son built guitars together from aproximately 1980 until 1983/84.

    Alike his father Jacques always had an "open ear" for the wishes and dreams of musicians, also Jean-Pierre Favino feels like a "mediator" between the musician and the instrument.

    Favino in his shopIn the first years after he took over the workshop Jean-Pierre Favino still builds the guitars as he learned it from his father, sticking to his original contruction-plans and models.

    It is just from 1990 when he starts to look for his own ways of building guitars and changes the way of making and construction.
    Since then he mostly had built the Models No. 10 to his fathers exact plans, but then he starts to change his design strongly, thus more blueprinting from the original Selmer-type design with smaller bodies and other kind of bracings. He then also changes the tailpieces and tuners as well as the design of the headplates (see also Features of original Favino-Guitars).
    jeanpierre
    What still remains is the high craftsmanship that Jean-Pierre Favino had learned from his father, to manufacture instruments of highest quality. Until today the name "Favino" is connected to the making of finest instruments and many famous musicians played and still play his guitars.

    Jean-Pierre Favino reduced his production-capacity to aproximately around 30 instruments per year. Latency times of 2-3 years for a guitar out of his workshop have become normal.

    favino logo

    Actual Adress


    Jean-Pierre Favino's workshop in Paris:
    31 Rue Reuilty in Paris. Metro Reuilty-Didot
    Mostly he is to find there at the end of each month. It is obliged to call before making a visit.

    Jean-Pierre Favino's 2nd workshop and living-adress:
    Les Gaouats 31160 Castel Biague, Frankreich, Tel : 0033 - 561 901 027

    To finish out the history-series of Favino, we offer you an interesting and highly informative 3-paged Interview with Jean-Pierre Favino as pdf for download (right-click, save-as), which was made with him by Berhardt Gierstel from the association HotClubNews.de in the year 1992.

    Read more -> Features of original Favino-guitars (1/3)

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  • JM-Guitars & More

    Selmer 1933

    Selmer/Macccfferri, 1932

    dimauro 1940 ch 01 20121018 1066792338

    DiMauro Special Chorus, 1942

    Auf den hier folgenden Unterseiten finden sich jede Menge detaillierte Informationen zu den berühmten Selmer-, Busato-, Favino- und DiMauro-Gitarren.

    JazzManouche.de bietet hier kompakte, zusammengefasste Infos über die genauen Details dieser seltenen und teuren Gypsyjazz-Gitarren, wie die Geschichte dieser Gitarren und ihrer Hersteller.

    Aber auch die genauen Merkmale dieser seltenen Instrumente und viele Backround-Informationen zu genauen Details der Gitarren und wie und woran man sie erkennen kann.

    Dies ist insbesondere im Hinblick auf den Erwerb eines solchen Instrumentes von Belang, denn diese Gitarren sind durch ihr Alter und die Tatsache dass von allen Instrumenten zu ihrer Zeit nur eine sehr begrenzte Anzahl gebaut wurde und sie mittlerweile nicht mehr hergestellt werden, durchaus des öfteren nur noch sehr teuer zu käuflich zu erwerben.

    So liegen die Preise für eine original Selmer-Gitarre (je nach Baujahr und Zustand) meist im 5-stelligen Euro-Bereich, Favinos, Busatos und DiMauros liegen immer noch gut im 4-stelligen Euro-Bereich. Wer soviel Geld für eine Gitarre ausgibt muss genau wissen was für ein Instrument er erwirbt, denn leider tummeln sich, wie bei anderen Raritäten auch (Stichwort Gemälde, alte Geigen und andere rare Kunstobjekte) natürlich auch einige Fälscher solcher Instrumente auf dem Markt.
    Und bei einer 4 bis 5-stelligen Euro-Investitionssumme kann das schnell zum Desaster werden wenn man ein solches gefälschtes Instrument erwirbt und später erfahren muss dass man mit Zitronen gehandelt hat...

    Dafür bietet sich unsere JM-Guitar-Gallery zur Recherche von Seriennummern und genauen Details bestimmter Gitarren an (wir haben mittlerweile über 1.800 Bilder in unserer Gallery), wie auch die Detail-Seiten der einzelnen Gitarrenmodelle (Selmer-, Busato-, Favino- und DiMauro-Gitarren) auf denen man genau erfahren kann anhand welcher Merkmale man solche alten Gitarren recht genau bestimmen und so auch Fälschungen erkennen kann.

    Natürlich gibt es inzwischen auch jede Menge anderer Gitarrenbauer die Aufgrund steigender Nachfrage diese Instrumente heute zu erschwinglichen Preisen zwischen 400.- und +/- 5000-10.000.- € nachbauen. Hier kann man sich auf unserer Seite über JM-Gitarrenbauerinformieren und Adressen dieser Hersteller in Erfahrung bringen.




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  • JM-Guitars & More

    Selmer 1933dimauro 1940 ch 01 20121018 1066792338On the following pages you find lots of detailed  informations about the famous Selmer-, Busato-, Favino- and DiMauro-Guitars.

    JazzManouche.de offers you compact and collected  infos on the exact details of these rare and expensive guitars, as of their history and their makers.
    The more we also briefly describe the exact details of these rare instruments plus give you many more background-infos to these details and how you can recognize those kind of instruments.

    This may be of great interest especially when buying such an instrument, as these guitars nowdays are really expensive due to their pure age and out of the fact that many of these have just been produced in a limited amount. So they are rarely for sale meanwhile for high prices up to 5-digit Europrices.

    So the prices for a rare original Selmer-Guitar (depending on its age ans state) vary from 10.000 to "OpenEnd"-prices up to 30-40.000.- EUR. Original Favinos, Busatos and DiMauro-Guitars are mostly buyable around 4-digit Euro-prices.

    If you spent that much money on a guitar you need to know exactly if the instrument that you want to buy is really original.
    As of everywhere else on the internet as well there are cheaters and forgers around on the market that try to sell (mostly cheap) forged copies of these kind of rare guitars as "real ones" to people who dont know the exact details of them.
    And paying a 4-5-digit sum for a guitar like that may end up in a real desaster very quick for you if you notice you have been cheated afterwhat...

    Thats one of the reasons we offer our JM-Guitar-Gallery for reseach of serialnumbers and other details of certain rare Gypsyjazz-Guitars (meanwhile we have 1.800+ images of old Gypsyjazzguitars in our Gallery). On our detailpages of the JM-Guitar-Gallery as inside the description-pages of Selmer-, Busato-, Favino- and DiMauro-Guitars you are able to find lots of detailed information on the specific details of these instruments with a brief description and images of every kind of guitarmodel and how to determine what kind of instrument has which kind of feature to recognize it right away.

    Of course meanwhile worldwide there are other guitarmakers of all nations who built these kind of Selmer-Copies nowdays for worthwhile and payable prices between 400.- and +/- 5000-10.000.- EUR. On this page we give you an overview of these JM-Guitarmakers with webpages and adresses.




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  • Merkmale Favino-Gitarren (1/3)

    In dieser Artikelserie beschreiben wir, wie auch schon in unseren Artikelserien Merkmale originaler Selmer-Gitarren, Merkmale originaler Busato-Gitarren und Merkmale originaler DiMauro-Gitarren, die wichtigsten Merkmale von original Favino-Gitarren.

    Die Zeitperioden


    Grundsätzlich muss man bei Favino-Gitarren 2 verschiedene Zeitperioden unterteilen:
    die Gypsyjazz-Modelle des Vaters Jacques Favino wurden gebaut von ca. 1956 bis 1982/83 und die Gypsyjazz-Modelle seines Sohnes Jean-Pierre Favino, gebaut ab 1983/84 bis heute.

    Hier zu sehen eine Favino Bj. 1960 (Bild 1 links) und je ein Modell von Jean-Pierre Favino, ein D-hole Modell aus 1976 (Bild 2 rechts), sowie aus Bj. 1996 (Bild 3 rechts).

    favinotable Fav_1982_Dhole_849 1996favino_02


    Periode 1: Jacques Favino


    Beide Zeitperioden und ihre Instrumente unterscheiden sich grundsätzlich. Die ab ca.1956 von Jacques Favino gebauten Gitarren weisen eine grössere und dickere Bauform des Korpus als die der Selmer-Gitarren auf und haben eine andere, eigens durch Jacques Favino entworfene Anordnung der Bracings (Verstrebungen) im Korpus selbst.
    Alle Modelle gab es von Anbeginn sowohl als O-Loch, als auch als D-Loch-Modelle (siehe auch Merkmale originaler Selmer-Gitarren), wobei die O-Loch-Modelle bei Favinos beider (Vater und Sohn) weitaus in der Überzahl sind.

    Die Verstrebungen (Bracings)


    So baute Jacques Favino seine ersten akustischen Jazz-Gitarren-Modelle No. 10 mit 5 Verstrebungen (Bild 4) entgegen den original konstruierten 4 Bracings der Selmer-Gitarren (Bild 5). Dies ergibt ein komplett anderes Schwingungsverhalten der Decke, die ja hauptsächlich für den Sound einer akustischen Gitarre verantwortlich ist.

    Favino 5 Bracing Selmer 4 BracingAllerdings gab es nach dem Weggang von Mario Macafferri von Selmer auch eine sog. "transitional Period", also eine Übergangsphase in der mit verschiedensten Veränderungen des von Macafferri entworfenen Grundmodells experimentiert wurde.

    Das erklärt auch, warum es durchaus unterschiedliche Selmer-Modelle mit verschiedenen Bracings (sowohl mit 4, 5 aber auch sogar nur 3 Bracings) gibt.

    favino construction planDie von Jacques Favino sehr früh Ende der 50-Jahre entworfenen Bracings seiner Gitarrenmodelle sind ausschlaggebend für den "typischen" Favino-Sound: runde Bässe, crispe Höhen und durchsetzungsfähige Mitten, mit einem Touch "Knurren" dabei.

    Man kann diesen typischen Sound auf vielen Schallplattenaufnahmen der grossen Gypsyjazz-Gitarristen wie Tschan-Tschou Vidal, Bireli Lagrene oder Hännsch´che Weiss, Moreno Winterstein oder Tschavolo Schmitt (und viele viele andere mehr) eindeutig heraus hören. favinoManche

    Die Hälse (Neck)

    favino 1969 macias
    Grundsätzlich verbaute Jacques Favino bei allen seinen Gitarren-Modellen dreiteilige Hälse aus Ahorn mit einem Griffbrett aus Ebenholz. Dies ist ein sehr typisches Merkmal, welches heute von verschiedensten Gitarrenbauern nachempfunden und kopiert wird (Bild 6 links).
    Eine seiner ersten Gitarrenserien aus den 1960er Jahren, das Modell Macias (ursprünglich für Jacques Brel gebaut), hatte ausserdem zusätzlich wunderbare Inlays aus echten Perlmuttstreifen (Bild 7 rechts).


    Der Halsübergang (neckjoint)

    fav neckjoint
    Bei Favino-Gitarren ist ausserdem der Halsübergang (Neckjoint) sehr fein ausgearbeitet, sodass die höheren Lagen trotz des dickeren Korpus der Gitarren sehr gut spielbar sind. Auch das ist ein sehr typisches Merkmal im Gegensatz zu vielen anderen Gypsyjazz-Gitarren und Selmer-Kopien welche oft deutlich gröbere Neckjoints aufweisen.

    Die Kopfplatte (Headplate)


    favino_010 Eine weitere Besonderheit von alten Favino-Gitarren (1960 -1984) ist die Kopfplatte der Gitarren, welche im oberen Teil etwas schmaler als die der Selmer-Gitarren, im unteren dagegen etwas breiter ist (Bild 7 rechts). Favino 1991 1050 10

    Die Kopfplatten der von Jean-Pierre Favino ab den frühen 1990er Jahren gebauten Gitarrenmodelle wurde von ihm wiedrum verändert und hatte eine durchgängig etwas breitere Form. In den Jahren zwischen 1984 und 1990 experimentierte Jean-Pierre Favino
    mit verschiedenen Formen sodass es hier eine Übergangsphase mit etwas unterschiedlichen Formen gibt.


    Weiter zu -> Merkmale originaler Favino-Gitarren (Teil 2/3)


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  • Merkmale Favino-Gitarren (2/3)

    In dieser Artikelserie beschreiben wir, wie auch schon in unseren Artikelserien Merkmale originaler Selmer-Gitarren, Merkmale originaler Busato-Gitarren und Merkmale originaler DiMauro-Gitarren, die wichtigsten Merkmale von original Favino-Gitarren. Teil 2 der Serie behandelt Features wie Seriennummern und Mechaniken.

    Die Seriennummern (Serial No.#)


    Ein weiteres wichtiges Erkennungsmerkmal von originalen Favinos aus den Baujahren ab 1960 bis heute sind die Seriennummern. Alle Gitarren waren mit fortlaufenden Seriennummern ausgestattet die auf unterschiedlichen Labels im Korpus der Gitarren zu finden war. Die Nummern begannen mit No. 01 (ca. 1956) und gingen bis ca. zur No. 890 (Baujahr 1982/83). 

    Zu Beginn verwendete Jacques Favino recht einfach gemachte, gedruckte Label mit der Bezeichnung:
    "Jacques Favino, Luthier Artisan, 9, Rue Clignancourt, Paris XVIII, Année xxxx (Jahr) und No. xxx (Seriennummer)" (Bild 1).

    Favino_1956_Label_02 Fav_1973_No296_Label

    Später ändert Jacques Favino sein Label in eine etwas grössere Form und mit einigen Verzierungen versehen (Bild 2). Die Bezeichnungen auf diesen späteren Labels (ab ca. 1969) lauteten:
    "Jacques Favino, Luthier Artisan, Paris, No. xxx (Seriennummer), Année xxxx (Baujahr)". Favino-1991-1050-Label

    Diese Labels waren meist von Hand ausgefüllt (mit Tusche oder Füllfederhalter), so dass bei einige Gitarren diese Jahreszahlen und Seriennummern verwischt oder unleserlich geworden sein können.

    Eine Tatsache ist auch, dass Jean-Pierre Favino nachdem er ca. 1983/84 die Werkstatt seiner Vaters Jacques Favino übernahm genau exakt diese Labels zunächst noch weiter verwendete.
    Es gab also in den Jahren zwischen 1984 und 1990 einige Gitarren die genau die gleichen Label verwenden wie die alten Gitarren seines Vaters Jacques. Daher wurden auch später nach 1984 gebaute Gitarren öfters versehentlich als original alte Jacques Favino´s angeboten, obwohl sie eigentlich schon von Jean-Pierre Favino gebaut wurden. Hier muss man genau nach den Seriennumern und der Bauform sehen, denn es gab ja eine Übergangsphase zwischen 1980-1984 in der Jean-Pierre Favino zusammen mit seinem Vater in der Werkstatt gemeinsam Gitarren herstellte.

    Ab Anfang der 1990er Jahre veränderte Jean-Pierre Favino seine Label und verwendete ein eigenes designtes, blau verziertes Label mit der folgenden Aufschrift (Bild 3): "Jean-Pierre Favino, Luthier, 31160 Castelbiague, 61901027, No. xxxx (Seriennummer nun 4-stellig!), Unterschrift und rechts das Baujahr (handgeschrieben mit Tusche).

    Die Mechaniken (Tuners)


    SB-Mechaniken Favino_1959_roundhole_03Von Anfang an verbaute Jacques Favino die sog. SB-Tuners (Salvatore Billardi), wie auch zuvor schon Busato und Selmer, auf seinen Gitarren.
    Diese hochwertigen Mechaniken, welche noch heute auf vielen dieser Gitarren ihren Dienst versehen, gab es in zwei verschiedenen Ausführungen: einmal verchromt mit Drehknöpfen aus Horn (später auch Hartplastik) und einmal komplett aus verchromtem Metall (siehe Bild 4 und 5 rechts).

    Erkennungsmerkmal dieser Mechaniken sind die äusseren Metallkapseln mit den eingaravierten Initialen "SB" die beide Modelle aufweisen, wobei es auch da zwei verschiedene Typen gab. Eine etwas kleinere rundere Form bei den älteren  (Bild 5 rechts) und eine etwas grössere Form (Bild 4 links)

    Salvatore Billardi, ebenfalls ein italienischer Immigrant, arbeitete in den späten 1930er bis in die späten 1970er Jahre mit allen grossen Herstellern von Gypsyjazz Gitarren wie Selmer, Busato, Favino und DiMauro als Zulieferer zusammen.
    Favino 1991 1050 - 09
    Alle diese bestellten ihre eigens für sie angefertigten Tuner bei Billardi, jedoch jeweils mit anderen Beschriftungen auf den Abdeckkappen.

    So hatte Selmer ein grosses "S" auf der Seite der Kappen, Busato sein typisches "BB" und Favino verwendete die Standard-Modelle mit dem eigenen SB-Schriftzug auf den Kapseln. Billardi stellte 1979/80 seine Produktion ein, weshalb Jacques Favino seine Gitarren ab dann nur noch mit Restbeständen verarbeiten konnte.

    Jean-Pierre Favino verwendet deshalb ab ca. 1988/89 fast ausschliesslich die damals neu auf den Markt gekommenen "Open Schaller"-Mechaniken der Fa. Schaller/Germany auf seinen Gitarren.


    Mehr über Merkmale originaler Favino-Gitarren (3/3)


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  • Merkmale Favino-Gitarren (3/3)

    In dieser Artikelserie beschreiben wir, wie auch schon in unseren Artikelserien Merkmale originaler Selmer-Gitarren, Merkmale originaler Busato-Gitarren und Merkmale originaler DiMauro-Gitarren, die wichtigsten Merkmale von original Favino-Gitarren. Teil 3 der Serie beschreibt die Detail zu Tailpieces, Bauform, Mechaniken, Hals und weiteren Details.

    Die Saitenhalter (Tailpiece)


    Als Saitenhalter verwendete Jacques Favino unterschiedliche Modelle. Auf seinen älteren Gitarren bis ca. Bj. 1980 verwendete er meist Tailpieces aus versilbertem Messing (Bild 1) wie hier links im Bild das TP einer Favino Bj. 1964. Rechts daneben (Bild 2) sieht man Tailpiece einer Favino Baujahr 1982. Hier verwendete Jacques Favino ein versilbertes Messing-Tailpiece mit einem eingesetzten Mittelstreifen aus Ebenholz, ähnlich denen der originalen Selmer-Tailpieces.

    Fav_1964_Tailpiece

    Versilbertes Messing-Tailpice
    Favino Bj. 1964

    1982 Favino tailpiece

    Messing-Tailpice mit Ebenholz Einsatz
    Favino Bj. 1982

    Favino_1991_1050_-_35

    Geschnitztes Ebenholz-Tailpiece mit Messinghalterung Favino Bj. 1991



    Allerdings übernahm auch sein Sohn Jean-Pierre Favino auf seinen späteren Modellen bis ca. Ende der 1990er Jahre das typische Tailpiece aus versilbertem Messing (Bild 1 oben), welches bis dahin fast schon zu einem Favino-Markenzeichen geworden war.

    Erst etwa Ende der 1990er Jahre begann Jean-Pierre Favino eigene Wege zu gehen und seine Gitarren mit eigens designten Saitenhaltern aus geschnitztem Ebenholz mit einer Halterung aus reinem Messing auszustatten (Bild 3 rechts).
    Allerdings gab es, wahrscheinlich auf Kundenwunsch (oder ggf. vielleicht auch Nostalgie und Rückbesinnung auf die alten Traditionen), auch in den späteren Jahren nach 1990 immer wieder Gitarren aus der Werkstatt von J.P. Favino die mit den alten versilberten Messing-Tailpieces (Bild 1 links oben) ausgestattet waren.

    Periode 2: Jean-Pierre Favino
    Favino_1991_1050_-_01

    Geänderte Bauform


    Aber nicht nur die Saitenhalter wurden über die Jahre verändert.
    Hatte Jean-Pierre Favino bis gegen Ende der 1980er und Anfang der 90er Jahre sehr nah an den Vorlagen und Bauplänen seines Vaters Jacques gearbeitet und Gitarren gebaut die hätten aus der Hand seines Vater stammen können (meist die Modelle No.10), so begann ab dort eine neue Ära.

    In den 1990er Jahren Jean-Pierre Favino begann mehr zu experimentieren und eher wieder die alten, originalen Selmer-Maße für seine Gitarren zu verwenden. Hier das Beispiel einer Favino Baujahr 1991 (Bild 4 rechts). Favino_1991_1050_-_17
    Die Zargen der Gitarren wurden insgesamt wieder schmaler und auch die Korpusform wurde insgesamt wieder kleiner (Bild 5 links).


    Die neue Kopfplatte (Headstock)


    Mit der Kopfplatte wurde nun in den Formen mehr variiert, insgesamt etwas grösser und neu war auch der dort nun mit Goldschrift aufgebrachte Namenszug "JPFavino" ab ca Bj. 1990 (Bild 6) und nur noch "Favino" ab Bj. 1998 bis heute (Bild 7 und 8).


    Favino_1991_1050_-_10

    Headstock, Favino Bj. 1991

    favino 1998 head

    Headstock, Favino Bj. 1998

    favino 2004 head

    Headstock, Favino Bj. 2004



    Die Hälse (Neck)


    Eine weitere Veränderung betraf die Hälse seiner Gitarren. Die bis dahin als Markenzeichen von Favino-Gitarren bekannt gewordenen dreiteiligen Ahorn-Hälse wurden ab ca. 1990 von meist zweiteiligen Ahorn- bzw. auch einfachen, ebenfalls 2-teiligen Indian Rosewood-Hälsen abgelöst.

    Ein typische Merkmal von Jean-Pierre Favino´s neuen Gitarren-Modellen der Baureihen ab ca. 1990 sind seither die zweiteiligen Hälse (siehe Bild 9 links und 10 mitte). Auch verwendete er nun öfters verschiedene andere Formen für die Übergänge der Griffbretter zum Body (Bild 11 rechts) nach alten Vorlagen von Selmer.


    Favino_1991_1050_-_39

    2-teiliger Ahornhals
    Jean-Pierre Favino Bj. 1991

    Fav_1996_Neck

    2-teiliger Hals aus Rosewood
    Jean-Pierre Favino Bj. 1998

    Favino_1991_1050

    Neue Griffbrettform
    Halsübergang (Selmerstyle)
    Jean-Pierre Favino Bj. 1991




    Die Mechaniken (Tuners)


    Aber nicht nur die Formen veränderten sich. Hatte sein Vater Jacques und auch er, von Favino_1991_1050_-_09Anbeginn immer mit den robusten SB-Mechaniken gearbeitet, so verwendete er nun ab ca. 1990 die neuen Schaller-Mechaniken (Bilde 20). Diese sog. "Open Schallers" waren damals auch eher in Mode.

    Das eigentliche Problem aber war wohl hauptsächlich die Lieferbarkeit, denn Salavattore Billardi hatte 1978 seine Produktion eingestellt und war in Rente gegangen, und es waren daher keine weiteren seiner Mechaniken mehr auf dem Markt zu bekommen.

    Wobei die "Open Schallers" qualitativ durchaus an die SBs heran kommen. Heute verwendet Jean-Pierre Favino auschliesslich "Open Schaller"-Mechaniken auf allen seinen Instrumenten.


    Favino_Logo
    Generell war die Familie Favino im Gitarrenbau immer recht aufgeschlossen und experimentierte mit den verschiedensten Instrumenten-Typen.
    So gab es u.a. klassische Gitarren (1960), elektrische Jazz- (1950-60er Jahre) und elektrische Rockgitarren (1970er Jahre), 12-saitige Gitarren, elektrische Bässe und ausgefallenere Modelle (Bild 16, rechts unten Mod. Tres Rosas) uvm. aus den Werkstätten der Familie Favino.
    Mehr zur Geschichte der Familie Favino auch hier in unserem Artikel "Favino History" und auf der Homepage von J.P. Favino.



    1967er favino classic 01

    Favino Classic,
    Bj. 1964

    1950er favino steelguitar 01

    Favino Steelguitar, Bj. 1950

    1966er 12str 01

    Favino 12-string,
    Bj. 1967

    rare acoustic 01

    Favino, Mod.
    TresRosas, Bj. 1998






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  • Warning: faked Favino-Guitar for sale on eBay

    Regrettably there are always cheaters that try to sell faked instruments to others (especially on the BAY). Our actual warning and example of a faked Favino beeing sold at eBay in january 2017, which is supposed to be from 1985 and should bare "original" parts. None of it is true.

    fake favino 2016 01
    Wether the taipiece nor the tuners are original or have ever been mounted by Favino. The form design and making of the neck differs completely from those Favino´s made in this year. Also the label has been (badly) faked with no serial number on it.

    Trusssrod-exits on their headplate never existed on true Favino-guitars as well as this kind of neckjoint or neck at all.
  • Warnung falsche GJ-Gitarren

    Immer wieder gibt es leider Zeitgenossen die andere übers Ohr hauen wollen. Immer wenn es mit etwas viel Geld zu verdienen gibt sind auch Betrüger zur Stelle. Das ist im Internet wie auch im richtigen Leben so.Fake Favino von 1982

    Daher muss an dieser Stelle noch einmal davor gewarnt werden dass auch immer wieder offensichtlich gefälschte Gitarren, häufig die des gefragten Gitarrenbauers Favino (aber u.a. auch Selmer- oder Busato-Gitarren), im Internet angeboten werden. Immer wieder einmal schwirren nämlich offensichtlich "gefälschte" Gypsyjazz-Gitarren durchs Internet.Fake Busato Mal nur als "Django-Gitarre" angeboten, ein andermal als "originale alte Favino von Jacques Favino", als original "Selmer" oder "Busato" angepriesen und anderer Titel mehr.
    Interessanterweise werden seltener gefälschte DiMauro-Gitarren angeboten, was sicherlich an ihren aussergewöhnlichen Features und oft einzigartigen Machart liegt, welche dadurch schlichtweg schwerer zu fälschen sind als andere Gypsyjazz-Gitarren.

    Allerdings kann der kundige Gitarren-Fan solche Fälschungen recht schnell entlarven, denn es gibt eine Vielzahl von Merkmalen an denen man "echte" Gypsyjazz-Gitarren erkennen bzw. gefälschte davon unterscheiden kann.

    Hier das Beispiel einer offensichtlichen Fälschung einer Favino-Gitarre angeblich aus dem Jahr 1982 die 2008 im Internet für immerhin stolze 6500.- EUR angeboten wurde (Bild links oben), erst über eBay und später über die private Internetseite des Anbieters. Hier ein anderes Beispiel einer offensichtlich falschen bzw. nachgemachten "Busato" (Bild rechts) die 2010 im Internet auftauchte und für 9.000.-€ verkuft werden sollte. Zusätzlich zeigen wir hier auch eine gefälschte Selmer-gitarre (Bild links unten) welche 2009 über eBay angeboten wurde, zum akzeptablen Preis von 13.500.- - nur leider war sie nicht echt!

    Selmer 1932 No361 Fake 5Wenn man sich diese Instrumente genau ansieht findet man sehr schnell die markanten Punkte heraus warum dies keine Originale sein können. Hier zeigen wir mit unseren Artikeln Merkmale originaler Selmer Gitarren, Merkmale originaler Favino-Gitarren, Merkmale originaler Busato-Gitarren und Merkmale originaler DiMauro-Gitarren eindeutige Merkmale von Originalen dieser Instrumente zum nachlesen auf.

    Wer also sich mit dem Gedanken trägt sich ein solch wunderschönes altes Instrument zu kaufen sollte sich im Vorfeld sehr genau erkundigen, z.B. in unserer JM-Guitar-Gallery nachsehen (hier haben wir über 1.800+ Bilder von alten Gypsyjazz-gitarren) und die Details des Instrumentes vergleichen. Sonst kann es nach dem Kauf eine böse Überraschung geben wenn man feststellt dass man einem Betrüger aufgesessen ist und ein gefälschtes Instrument für teures Geld gekauft hat.

    Aber es geht nicht nur um gefälschte Instrumente, sondern auch um die Betrügermaschen, wie aktuell in einem Fall eines JM-Users geschehen!
    Es gibt Betrügerbanden die versuchen ein gar nicht vorhandenes Instrument zu verkaufen (zumindest sind sie nicht die rechtmässigen Besitzer desselben) , z.B. über eBay, Kleinanzeigen-Seiten oder andere Portale.

    Diese Betrüger erstellen dort Anzeigen oder Auktionen, zeigen dann oftmals Bilder die im Internet zugänglich sind als Verkaufsbilder und man wird dann i.d.R. aufgefordert den (meist sehr günstigen und deutlich unter dem aktuellen Marktwert liegenden) Kaufpreis des Instrumentes via Western Union oder an eine sog. Treuhand-Spedition" (welche aber gar nicht existiert bzw. tatsächlich eine Betrüger-Website ist) zu überweisen. Siehe auch unsere Warnung vor gefälschten GJ-Gitarren. Hier kann man nur sagen: Finger weg egal wie günstig das Angebot ist!

    Aber leider gibt es auch im Niedrigpreis-Segment Leute die andere versuchen übers Ohr zu hauen. So werden Gitarren als hochwertige Selmer-Kopien für ein vielfaches ihres Neupreises angeboten, welche in Wahrheit nicht mal einen Teil ihres aufgerufenen Kaufpreises wert sind. Hier ist ein solches aktuelles Beispiel einer Selmer-Kopie welche als hochwertig für das doppelte ihres Neupreises angeboten wurde. Es handelt sich dabei um eine Richwood-Gitarre welche neu 399.-€ kostet und die hier gebraucht für 798 .-€ angeboten wurde. Man kann also gar nicht vorsichtig genug sein wenn man im Internet eine Gitarre kaufen will.
    fake richwood 01

    Überteuerte Gitarren im Internet Beispiel

    fake richwood 02

    Überteuerte Gitarren im Internet Beispiel


    Wer selbst keine Ahnung von diesen Instrumenten hat sollte sich vor einem evtl. Kauf einen Freund oder Fachmann zu Rate ziehen der sich mit diesen Instrumenten wirklich auskennt. Sonst entpuppt sich das angebliche "Schnäppchen" schnell zu einem hässlichen Entlein...

    Lest hier auch unseren Artikel über die "7 wichtigsten Tipps zum Kauf von Instrumenten"


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